Észrevételek a KEHOP-3.1.1. A települési hulladékgyűjtési, szállítási és előkezelő rendszerek fejlesztése címet viselő felhívás vonatkozásában
A felhívás indokoltsága
Az 5. oldalon kezdődő a „1.1. A felhívás indokoltsága” című fejezet utolsó előtti bekezdése megjelöli, hogy a támogatási cél a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programon (a továbbiakban: KEHOP) belül hol helyezkedik el. Itt az intézkedés címe mellett érdemes lenne az intézkedés számát is megjelölni: például „Az elkülönített gyűjtési és szállítási rendszerek fejlesztése címet viselő 1. intézkedés”.
A felhívás címe (A települési hulladékgyűjtési, szállítási és előkezelő rendszerek fejlesztése) alapján azonban úgy tűnik, hogy a felhívás nem csak az 1. intézkedéshez kapcsolódik, hanem a 2. intézkedéshez is. Ezzel azonban nincsenek összhangban a felhívás önállóan támogatható tevékenységei, ahol kizárólag az elkülönített hulladékgyűjtéssel és a megelőzéssel kapcsolatos tevékenységek szerepelnek.
A projektekkel kapcsolatos elvárások:
A 6. oldalon a felhívás „3.1.1. Önállóan támogatható tevékenységek” címet viselő fejezetének „I. Megelőzés” pontjában a „hulladékudvarok kiegészítésével” helyett a hulladékudvarok fejlesztésével megfogalmazás javasolható.
A 6. oldalon az önállóan támogatható tevékenységek között szerepel a házhoz menő elkülönített hulladékgyűjtés eszközeinek beszerzése, valamint a lakossági eredetű biohulladék (pl. zöldhulladék, használt sütőolaj) vonatkozásában a gyűjtőpontok, hulladékgyűjtő udvarok fejlesztéséhez szükséges eszközök (speciális gyűjtőedény, egyedi gyűjtőjármű) beszerzése. Ebből következően a támogatást igénylőknek a lakossági eredetű biohulladék házhoz menő elkülönített gyűjtésére, vagy a gyűjtőpontok/hulladékudvarok ilyen irányú fejlesztésére is lehetősége van. Ugyanakkor a biohulladékkal kapcsolatos fejlesztésekre a KEHOP 3.1.2. A biológiailag lebomló hulladék eltérítése a hulladéklerakóktól címet viselő felhívás kínál majd lehetőséget az érdeklődők számára.A KEHOP 3.1.2. felhívástervezet önállóan támogatható tevékenységei között a közszolgáltatással érintett ingatlanokon keletkezett biohulladék gyűjtéséhez szükséges eszközök beszerzése szerepel. A két felhívás tehát részben ugyanazt a célt támogatja, azaz a házhoz menő hulladékgyűjtés eszközeinek beszerzését. A KEHOP 3.1.1. felhívás ugyan kimondja, hogy nem részesülhetnek támogatásban a KEHOP 3.1.2. kiemelt felhívás keretében nevesített támogatást igénylők, azonban a felhívás szövege alapján amennyiben a támogatást igénylő pl. a papír, fém és műanyaghulladék elkülönített gyűjtésével egyidejűleg szeretne pályázni a biohulladék elkülönített gyűjtésére is, abban az esetben a KEHOP 3.1.1. felhívás keretében erre lehetősége van. A két említett felhívás összhangjának megteremtése érdekében javasoljuk, hogy a KEHOP 3.1.1. felhívástervezet önállóan nem támogatható tevékenységei közé kerüljön be a biohulladék házhoz menő elkülönített gyűjtése.
A 7. oldalon a „3.2. A támogatható tevékenységek állami támogatási szempontú besorolása” című fejezetének második bekezdésében pontosan meg kellene határozni, hogy a támogatásból beszerzett eszközök üzemeltető részére történő átadása ingyenesen, vagy térítési díj pl. bérleti díj fejében történik-e és ezek közül melyik eset számít állami támogatásnak.
A 8. oldalon a „3.4.1.1. Műszaki és szakmai elvárások” című fejezet 4. alpontja az elkülönített gyűjtés esetében a lakosság teljes körű bevonását, elérését írja elő. Megfontolandó ezen követelmény mellett annak előírása is, hogy a projekt gazdája mutassa be, hogyan fogja biztosítani az elkülönítetten gyűjtött hulladék elkülönítetten történő kezelésének megoldását.
A 9. oldalon a „3.4.1.2. Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások” című fejezet 5. pontjában megnevezett szervezetek nem fedik le a Felhívás kedvezményezetti körét (önkormányzatok és társulásaik). Javasoljuk ezen bekezdés pontosítását. (Ugyanez vonatkozik a 26. oldal második bekezdés 5. pontjában foglaltakra is.)
A 9. oldalon kezdődő „3.4.1.3. Egyéb elvárások” című fejezet 10. oldalon található 4. pontjában a hivatkozott felhívás száma elírásra került.
A 12. oldalon kezdődő „3.7. Indikátorok, szakpolitikai mutatók, adatszolgáltatás” címet viselő fejezetében jelennek meg a projektek vonatkozásában releváns indikátorok. Az indikátorok között feltüntetett „Hulladék újrafeldolgozására további kapacitás” elnevezésű mutató nincs összhangban a felhívás által támogatható tevékenységekkel (pl. újrahasználati központok fejlesztése, a házhoz menő elkülönített és a vegyes hulladékgyűjtés eszközeinek beszerzése, a meglévő és új szállítási rendszer fejlesztése, gyűjtőjárat optimalizálást szolgáló informatikai fejlesztések). Ebből következően a felhívás várhatóan nem járul hozzá a megnevezett felhívás teljesítéséhez. Erre hivatkozva javasolható az indikátor törlése.
A 12. oldalon található táblázatban a „Célérték***” című oszlop megnevezésében a három csillag helyett – a táblázat alatt található magyarázó szöveggel összhangban – négy csillaggal történő jelölés szükséges.
A támogatási kérelmek benyújtásának feltételei:
A 14. oldalon „4.3.1. A támogatási kérelem benyújtásának határideje” című fejezetben a 2019.01.30-i benyújtási határidő esetén nem áll rendelkezésre a 3.5.2. pontban jelzett legfeljebb 24 hónap a projekt lezárásáig.
A 15. oldalon kezdődő „4.4.2. Kiválasztási kritériumok” címet viselő fejezet 16. oldalon található „3. Tartalmi értékelési szempontok” című pontjában 1. számmal megjelenített értékelési előfeltétel (A fejlesztés illeszkedik a KEHOP 3. prioritási tengely hulladékgazdálkodással kapcsolatos fejlesztési célhoz, valamint jelen felhívásban meghatározott további célokhoz és eredményekhez) megfogalmazása túlságosan tág. A felhívás ugyanis alapvetően a 3. prioritási tengely 1. intézkedéséhez kapcsolódik, nem általánosságban a KEHOP 3. prioritási tengelyének hulladékgazdálkodással kapcsolatos fejlesztési céljaihoz. Erre tekintettel javasolt az 1. értékelési szempont pontosítása. Amennyiben a felhívás a KEHOP valamennyi hulladékgazdálkodási céljához kapcsolódik, akkor a támogatható tevékenységek körét is ennek megfelelően kell kialakítani.
A 16. oldalon a „3. Tartalmi értékelési szempontok” című pontban a 2. számmal megjelenített értékelési előfeltételt (A fejlesztés megalapozottsága, az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Terhez való megfelelés biztosított a benyújtott nyilatkozat alapján) a következőképpen javasoljuk átfogalmazni: „A fejlesztés megalapozottsága, az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervnek való megfelelés biztosított a benyújtott nyilatkozat alapján.”
A 16. oldalon a „3. Tartalmi értékelési szempontok” című pont 3. pontjában javasoljuk javítani a „gyűjtőjárműkerül beszerzésre” részt.
Finanszírozással kapcsolatos információk:
A 19. oldalon az „5.4. Előleg igénylése” című fejezetben a felhívásban foglaltak 4.1. pontjában meghatározottakhoz képest bővebb a kedvezményezetti kör.
A 19. oldalon az „5.4. Előleg igénylése” című fejezet b. pontjában az ötszázmillió forintos határ ellent mond az 1. oldal 4. bekezdés első pontjában meghatározott támogatási felső korlátnak (240 millió Ft).
Csatolandó mellékletek listája:
A 26. oldalon a második bekezdésben található 5. pontban a „Társulás” kiegészítést javasoljuk.
A 26. oldalon ”A felhívás előírásai, valamint a 4.4.2. pont alatti értékelés alapjául szolgáló szakmai mellékletek” című fejezet 1. és 4. pontjaiban a megnevezések (NFP, illetve NHKV) kiegészítését javasoljuk.